arewethereyet

Alla inlägg under december 2010

Av Calista Thorander - 31 december 2010 15:37

och rätt in i 2011...

 

Är inte mycket för nyårslöften, de har en tendens att glömmas bort med baksmälla och nyårsångesten som följer ändå:P

 

Varje nytt år ställer sig nog de flesta av oss frågan vad vi har uppnått so far. Personligen händer det lite då och då under året men frågan är nog ändå som mest påtryckande runt årskiftet.

Min nyårsstress minskar jag med att intala mig att i Kina är det ju inte nytt år än så varför stressa över ett specifikt datum:) Skämt åsido, vad har vi uppnått SO FAR?

 

Jag har kläckt mitt sjätte barn, jobbat halvt ihjäl mig, gift om mig, planerat för film, bok, studier, föreläsningar som komma skall snart. Två hjärnskakningar, en bruten hand, hjärtknip, magknip, jag bara checkar skadelistan för det gångna året:P

Nästa år ska jag hålla mig mer i en hel del tack:) Men som den adrenalinjunkie man är så står fallskärmshopp högt på önskelistan för kommande år, jämsides flottränning och boot camp :P

 

Glöm det där med hel o ren nästa år då...  

 

Fler aktioner för mänskligheten planeras dock och ett brinnande engagemang för att 2011 ska bli YEAR ONE!

 

Tänk över livet...det kanske inte ens blir ett 2012...för några av oss är detta det sista året. Vårat parodoxala liv hittills:

*Sverige är ett liberalt och fritt land- Sverigedemokraterna har fått sitt fäste i våra maktkorridorer.

*Vi bygger högre byggnader men vi har kortare tålamod.

*Vi bygger bredare vägar men vi blir mer o mer trångsynta.

*Vi köper större och lyxigare hus men skaffar mindre familjer.(jag ej inräknad haha)

*Vi vill göra mer saker men har mindre tid.

*Vi skaffar mer utbildning men har mindre förnuft.

*Vi har fler experter men fler problem

*Våran forskning inom medicin går bara framåt men vi har mer och mer ohälsa.

 

Vi har Druckit för mycket, Rökt för mycket, Grälat för mycket, Älskat för lite,Hatat för mycket,Varit för mycket ego, Varit för lite ego, Sårat för mycket, Lagat för lite, Skrattat för lite, Oroat oss för mycket, Spenderat pengar för mycket, Kört för fort, Gått och lagt oss för sent, Gått upp trötta för tidigt, Skaffat oss för mycket onödiga saker men förminskat det som är värt något, Vi har lärt oss att bygga upp våra liv men inte hur man lever dem,  Vi har lagt år till livet men inte liv till åren.

Vi har jobbat på att rena luften men vi förgiftar fortfarande själen, Vi har lärt oss att skynda men inte att vänta, Vi bygger bättre o snabbare datorer och nätverk men kommunicerar sämre.

 

Detta har varit tiden med snabb mat och långsam matsmältning, Stora män men små karaktärer, Stora vinster men dåliga förhållanden, Två inkomster men ändå personliga bankrutter och skilsmässor. Detta är dagarna med snabba fixar, piller som kan ge dig alla känslor i hela spektrat så du slipper åstadkomma dem på naturlig väg för du hinner inte där du skyndar, ilar, planerar framåt och fokuserar utanför din livsbana för en framtid du inte vet hur den blir eller om den överhuvudtaget kommer finnas. Istället för att fokusera på nuet planerar du för en fantasivärld som ännu ej sett dagens gryningsljus. Detta är tiden då vi till och med farit till månen och tillbaka men vi har problem att korsa gatan och hälsa på grannen. Du får elektroniska brev och du har makten att ta emot dem eller bara pusha Delete.

 

Livet är inte lätt och ska nog inte heller vara det. Men vad som än händer är det värt att leva det. Förhoppningsvis är man för nyfiken av sig att för att ge upp.

 

Nya mantrat för det nya året: "Bergoch dalbanor är hundra gånger så spännande och minnesvärda än rostiga karuseller."

 

Lev mer i nuet. Oroa dig inte över saker du inte kan kontrollera. Gräm dig inte över framtiden och missa det som finns nu att leva. Skada inte din nästa nu och tänk att det löser jag senare. Vem vet om senare kommer att finnas. Förlåt dig själv och förlåt alla andra för alla är vi bara barn famlande i mörkret där vi provar på våra första stapplande steg med risk att falla platt med ruskig fart. Allt som betyder något är att vi försöker och att vi aldrig ger upp.

 

Bry dig om din nästa och gå hem till din familj, eller närmaste vän och visa att du bryr dig. De kommer inte alltid att finnas kvar. Alla lever inte lyckliga i alla sina dagar. Allt ordnar sig inte alltid. Vem vet vad som väntar på andra sidan solnedgången.

 

Det finns bara nu. Allt annat är en dröm.

 

Må vi alla överleva nyårsnatten utan större skador och må våra nyårslöften hålla sig i år....åtminstone en månad framåt.

 

Spänn pecsen, gnugga gruset ur ögonen, ruska dig ur vinterdvalan och på era platser... färdiga...här kommer det nya året!

 

Jag önskar er alla ett Gott nytt år....sen blåser vi skiten ur 2011:)

  

 

Av Calista Thorander - 30 december 2010 22:12

Efter långt uppehåll med skrillorna sitter man nu här med uppsvullen bakdel och ojar sig:) Men kul hade vi! Stort misstag att köra "chickenrace" mot älsklingen dock...frontalkrock haha

      

Av Calista Thorander - 29 december 2010 22:21

Min stil är mer det casual/bekväma hållet så detta är en våt dröm  

Till er andra lite mer stiliga veganer så har Stella Mc Cartney släppt en veganlinje

    Denna vackra uggle armlänken kan finnas påwww.fashion-conscience.com tillsammans med den roliga "splatterklänningen"     

Av Calista Thorander - 29 december 2010 18:10

dagen villa villerkulla fortgår. Sömnlös natt med problem med amning. Tydligen för stressad för att mjölken ska rinna till ordentligt. Sovit mina obligatoriska två timmar igen...lillan gillar att sova på dagen o då har man ju fullt upp med allt annat och om natten är det endast de stora kidsen o mannen som snarkar iväg. Jag har vant mig  vid endast två timmars nattsömn men min kropp börjar sparka bakut rätt rejält.

 

Åtminstone två veckors ledighet från jobbet så man kan jobba upp en ny mjölkreserv. Stapplade iväg för att inhandla mat o medicin för att få igång amningen tidigare. Alla skulle tydligen handla idag. Vad är det med svenskarna att de måste handla som tokar flera dagar innan storhelger. Ica är ju till och med öppet på julafton och nyårsafton. Inte precis som att det är svältkris!

 

Kom till apoteket och där vart inte receptet inringt så jag lånade apotekets telefon för att ringa BVC (glömde min mobil hemma amningssenil) då hade de glömt att ringa in det men skulle genast ringa in det och jag skulle ha det inom en timme...Satte mig med ica kassarna och väntade snällt på en av de mycket bekväma apoteksstolarna men inget recept dök upp...Killen i kassan såg rätt så medlidande ut där jag stod och förklarade att mitt barn måste ha sin mjölk, det är ju Sverige och ingen bör gå hungrig! Det har fortfarande inte kommit in och nu är BVC stängt så det får vänta tills i morgon. Stackars liten hemma får knöka i henne risgröt och amma så gott jag kan, flaska ratar hon helt o hållet går inte ens att ge på sked. Lillan har bestämt sig för att min bröstmjölk är det enda alternativet.

 

Antar att det är vaknatt att förvänta.

 

Oxytocin spray sprayas i näsan och förlöser utdrivningsreflexen i brösten. Samma hormon framställs vid orgasmer...blir att knuffa på maken i kväll...Undra om man kan överdosera på den där sprayen? Hmmm kan bli värsta åket ju:)

 

Så nu är disken klar, städningen färdiggjord och nu ska de större kottarna matas. Sen önskar jag mig en lugn kväll med maken i soffan en lättöl (för boobsen) och en skön film och en mätt knodd.

 

I morgon blir det skrillåkning för hela slanten...Ska ta med mobben o fota:) Måtte mina kemiska hormoner ha anlänt då...SÅ boobsen kan få sig en orgasm eller två:p

 

  

 

 

Av Calista Thorander - 28 december 2010 14:51

Ok man har väl knappt råd med H&M de flesta månaderna till kidsen och man försöker hålla sig till de flesta eco varianterna ändå...

Men man kan drömma iväg till pepparkakslandet då och då och håll då dessa sidor i minnet:)

 

www.luckylittleme.se

   


Ekologiska coola baby och barnkläder i rolig design:

www.oiidesign.se


          

Av Calista Thorander - 28 december 2010 14:23

Läs den! Vart du inte feminist innan så blir du det nu! Kvinnor och djur behandlas lika illa i denna patriarkala värld. Få insyn i manligt o kvinnligt och hur det går ihop med ett köttätande ur alla proportioner.

  

Finns att få tag på bokus.com

 

Däremot undrar man vart världen är på väg när man ser vad som köps mest av stora celebriteter i USA just nu...när det kommer till dietböcker.

  

 Bara SÅ fel!

 

Och varför skulle en tigerfärgad Golden Retriever vara mer lättsåld? Stackars djur!

 

  Fler modeflinchar vi inte hoppas stannar särskilt länge:     

Wht Th? Smycken man fäster i kontaktlinsen...Jo man vill definitivt gå omkring med tårar hela dagarna. Söker lite sympati kanske?


Earplugs... hm jag kan faktiskt inte bestämma mig för om de är urtöntiga eller jättefräcka haha...Jag är ambivalent...

  

Kanske inte hade valt bananen men men:)

Calista Thorander


Nygift, feminist, fotograferande blivande hälsocoach, flerbarnsmamma, enveten livsbejakare och vegetarian med en kommande film om mitt liv som snart kan skådas av hela Sverige...puh! är detta verkligen jag?

Omröstning

Undersökning. Tjejer fråga 1-12 Killar fråga 13-20 Om ni vill svara på fler än ett svar och inte datorn tillåter skriv gärna detta i kommentaren (anonymt) och lägg till de andra svaren. Tack:)
 Har du någonsin blivit slagen av en kille
 Har du någonsin blivit våldtagen
 Har du någonsin blivit kallad för könsord
 Har du någonsin blivit tafsad på mot din vilja
 Har du någonsin känt dig hotad av en kille
 Har du någonsin varit rädd för att gå hem ensam om kvällen
 Har du någonsin blivit misstrodd/anklagad för en hotfull situation du berättat om
 Har du någonsin råkat ut för något här ovan men inte vågat berätta/anmäla
 Har du någonsin känt dig skyldig för att du råkat ut för något här ovan
 har du någonsin blivit särbehandlad negativt för att du är tjej på jobbet /skolan
 Nej, inget av ovanstående alternativ
 Nej, inget av ovanstående alternativ fast liknande, övrigt.
 Har du någonsin hotat en tjej
 Har du någonsin kallat en tjej för könsord
 Har du någonsin tafsat på en tjej mot hennes vilja
 Har du någonsin våldtagit en tjej, medverkat, tittat på
 Har du någonsin slagit en tjej,knuffat,greppat o liknande
 Tycker du att en tjej får "skylla sig själv" angående klädsel, fylla, beteende vid våldtäkter
 Nej, inget av ovanstående alternativ
 Nej, inget av ovanstående alternativ fast liknande, övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Talk to me

Inkjuice


Ovido - Quiz & Flashcards