arewethereyet

Alla inlägg den 5 mars 2010

Av Calista Thorander - 5 mars 2010 18:03

Att kalla sig feminist kan tyckas i vissa sammanhang som att begå socialt självmord. I andra sammanhang kan det till och med rent av innefatta att du blir tvungen att utstå en sjusärdeles debatt. Detta inkluderar offentliga middagar, bärskväll med vännerna och till och med på barnkalas har jag blivit indragen i debatter.


Vid varje av dessa tillfällen har jag blivit placerad i ett hörn med resten av flocken ihopsamlad mot mig i någon random utvald kvinnofråga. Att vifta eller blott yttra att man är feminist kan göra en till "target of the day" och det yttrandet tycks oxå ge andra fritt fram att jaga ner en och man förväntas att kunna motbevisa deras åsikter.Överlevnadsguider borde delas ut till alla feminister. Senast gällde det prostitution och om det skulle göras lagligt.


Jag måste sticka in här att min motdebattörs främsta anledningar till att varför prostitution borde vara lagligt fick mig att kippa efter andan.

"Jo, prostitution borde lagliggöras på grund av att det minskar våldtäkter i samhället." Detta fanns det tydligen bevis på oxå.


Mitt motargument blev då; Varför ska då kvinnor vara tvungna att prostituera sig och därmed offras som (samhällsräddare) så att män ska sluta våldta "vanliga" tjejer?


Detta ledde fram till nästa motargument som jag dock hört tidigare;

"Kvinnor som prostituerar sig gillar det dem gör."


Jo, vart mitt svar. Visst finns det undantag. Det finns säkert några nymfomaner därute som valt att ta betalt för sina tjänster men de flesta som prostituerar sig gör det i självskadande beteende, pga droger, social misär,tvång och liknande.


Min debattör lade även till att det inte är psykiskt skadligt att sälja sin kropp.   

Inga kommentarer!


Ämnet kan debatteras i all oändlighet. Vad jag inte lyckades få fram till min motpart var hur jag personligen ogillar att kvinnors kroppar ska kunna användas som försäljningsvara. Vad detta faktum att lagliggöra prostitution skulle betyda för våra nästa generationer. Hur skulle mina döttrar se till sitt eget självvärde om de visste att det var lagligt och helt ok att köpa och sälja deras kroppar?


När jag senare frågade honom (ja det var en man jag debatterade mot) om han nu tyckte att prostitution inte alls var skadligt för kvinnan och han ansåg att det nu var ett helt ok yrke...skulle han tillåta sin fru/ dotter/ syster/ mamma att börja arbeta som prostituerad?

På detta svarade han; Absolut inte! När jag frågade varför inte? så ville han inte svara på det. CASE CLOSED!


Tidigare frågor jag fått när jag nämnt att jag är feminist är om jag är lesbisk, manshatare, har psykiska problem eller bara gillar att mucka. Notera att det oftast inte är jag själv som drar igång utfrågningar eller debatter.

När jag sedan nämner att jag röstat på Feministiskt Alternativ så är häxjakten igång. Och visst ibland kan en sådan debatt pigga upp en middag, träff eller förfest som hamnat på villovägar.


Mina moderat föräldrar eller min Center syster brukar däremot inte behöva utstå hetsiga argumentationer var gång de nämner vad de röstar på.

Jag är själv gammal Vänsterpartist/kommunist anhängare och inte ens det fick folk att spotta av upphetsning i samma utsträckning som min feministinställning har gjort.



Nej jag är ingen manshatande feminist. Jag är en kvinna/mamma som vill att mina döttrar ska få samma förutsättningar i sina liv som männen i deras samhälle har. Inte bara yrkesmässigt och lagligt utan även gällande alla andra aspekter i deras liv.De ska tex inte behöva kallas för könsord i gymnasiet för att de råkat ha två hela förhållanden medans Benny i samma klass som legat med halva gymnasieprogrammet ska kallas för hingst! Deras självförtroende ska heller inte behöver byggas på om de har tillräckligt stora bröst eller bli accepterade för deras utseende.  Sverige ska ju vara så jämlikt men det behövs knappt närmare granskning för att se att detta inte är fallet.


Ett exempel; Kvinnor tar oftare ut föräldraledighet för att de trivs med det...jag menar det är ju ändå helt självklart att killen inte ska göra det. I de allra flesta fallen tjänar han ju mer:p    



 







Tidigare månad - Senare månad

Calista Thorander


Nygift, feminist, fotograferande blivande hälsocoach, flerbarnsmamma, enveten livsbejakare och vegetarian med en kommande film om mitt liv som snart kan skådas av hela Sverige...puh! är detta verkligen jag?

Omröstning

Undersökning. Tjejer fråga 1-12 Killar fråga 13-20 Om ni vill svara på fler än ett svar och inte datorn tillåter skriv gärna detta i kommentaren (anonymt) och lägg till de andra svaren. Tack:)
 Har du någonsin blivit slagen av en kille
 Har du någonsin blivit våldtagen
 Har du någonsin blivit kallad för könsord
 Har du någonsin blivit tafsad på mot din vilja
 Har du någonsin känt dig hotad av en kille
 Har du någonsin varit rädd för att gå hem ensam om kvällen
 Har du någonsin blivit misstrodd/anklagad för en hotfull situation du berättat om
 Har du någonsin råkat ut för något här ovan men inte vågat berätta/anmäla
 Har du någonsin känt dig skyldig för att du råkat ut för något här ovan
 har du någonsin blivit särbehandlad negativt för att du är tjej på jobbet /skolan
 Nej, inget av ovanstående alternativ
 Nej, inget av ovanstående alternativ fast liknande, övrigt.
 Har du någonsin hotat en tjej
 Har du någonsin kallat en tjej för könsord
 Har du någonsin tafsat på en tjej mot hennes vilja
 Har du någonsin våldtagit en tjej, medverkat, tittat på
 Har du någonsin slagit en tjej,knuffat,greppat o liknande
 Tycker du att en tjej får "skylla sig själv" angående klädsel, fylla, beteende vid våldtäkter
 Nej, inget av ovanstående alternativ
 Nej, inget av ovanstående alternativ fast liknande, övrigt

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Talk to me

Inkjuice


Ovido - Quiz & Flashcards